• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Ta ut blancolån innan lånelöfte?

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Egen erfarenhet ca 2 mån sedan:
Storbank beviljar lånelöfte per telefon. Frågar i samma veva om jag kan få ett privatlån ca 5% till handpenning (fattades då). Ekonomiskt inga problem, kunde teoretiskt ha fått 40% också om jag hade önkat utan problem. Jag var så dumärlig och sa att det skulle gå till handpenningen, därmed blankt nej för att ”nu vet vi ju vad du ska göra med pengarna och då får vi inte låna ut till det ändamålet”...

Tar ni ett stort blanco nu och några dagar efter ansöker om bolån kommer det i 90% av fallen inte att gå bra.
Enda banken mig veterligen som accepterar detta är faktiskt SBAB... tog mitt bolån där nu och fick fick låna det som fattades i kontantinsats som privatlån utan tjafs
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Egen erfarenhet ca 2 mån sedan:
Storbank beviljar lånelöfte per telefon. Frågar i samma veva om jag kan få ett privatlån ca 5% till handpenning (fattades då). Ekonomiskt inga problem, kunde teoretiskt ha fått 40% också om jag hade önkat utan problem. Jag var så dumärlig och sa att det skulle gå till handpenningen, därmed blankt nej för att ”nu vet vi ju vad du ska göra med pengarna och då får vi inte låna ut till det ändamålet”...

Tar ni ett stort blanco nu och några dagar efter ansöker om bolån kommer det i 90% av fallen inte att gå bra.
Enda banken mig veterligen som accepterar detta är faktiskt SBAB... tog mitt bolån där nu och fick fick låna det som fattades i kontantinsats som privatlån utan tjafs

Så egentligen, om man (som jag) är lite sugen på att köpa en bostad, men är för slösaktig för att spara till kontantinsatsen, så skulle det smartaste möjligen vara att ta ett blancolån nu, även om man kanske inte köper en bostad förrän om ett år.

Visst, det kostar ränta, så det är ju inte smart på det viset, men det kanske fungerar. Sedan måste man ha karaktär att hålla på pengarna också, förstås...
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Så egentligen, om man (som jag) är lite sugen på att köpa en bostad, men är för slösaktig för att spara till kontantinsatsen, så skulle det smartaste möjligen vara att ta ett blancolån nu, även om man kanske inte köper en bostad förrän om ett år.

Visst, det kostar ränta, så det är ju inte smart på det viset, men det kanske fungerar. Sedan måste man ha karaktär att hålla på pengarna också, förstås...
Eller.. så sparar man :facejoy::facejoy:
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 371
Mottagna reaktioner
13 450
Poäng
8 917
Så egentligen, om man (som jag) är lite sugen på att köpa en bostad, men är för slösaktig för att spara till kontantinsatsen, så skulle det smartaste möjligen vara att ta ett blancolån nu, även om man kanske inte köper en bostad förrän om ett år.

Visst, det kostar ränta, så det är ju inte smart på det viset, men det kanske fungerar. Sedan måste man ha karaktär att hålla på pengarna också, förstås...


Krävs dock att din kalkyl går ihop för Blancolånet plus ca 7% ränta för bolånet.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Eller.. så sparar man :facejoy::facejoy:

Jo, men det är ju inte alla som är så bra på det. Jag har i alla fall 0 kr i lån numera, så lite ekonomisk kanske jag har blivit på gamla dar, men något sparkapital som räcker till en kontantinsats har jag inte.
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Jo, men det är ju inte alla som är så bra på det. Jag har i alla fall 0 kr i lån numera, så lite ekonomisk kanske jag har blivit på gamla dar, men något sparkapital som räcker till en kontantinsats har jag inte.
Du fixar det om du vill!
 
S

Sev87

Gäst
Poäng: 0
Enda banken mig veterligen som accepterar detta är faktiskt SBAB... tog mitt bolån där nu och fick fick låna det som fattades i kontantinsats som privatlån utan tjafs

Det är lite huvudanledningen jag är ute för ta ett blancolån, mesta dels för få den sista slanten för kontantinsatsen men hade varit önskvärt att samla mina andra lån också men om det skulle ställa till det så himla är det kanske bäst att avvakta med det sista till efter man köpt lägenheten.

Alternativet är väl gå genom Wästgöta eller vad kreditgivaren heter som jag ser några tipsat om på detta forum, mig veterligen går det via bisnode så således skulle jag kunna ta ett lån där, sedan söka lånelöfte och dom ser aldrig lånet?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Du fixar det om du vill!
Och så ska man kanske tänka på hur mycket den tilltänkta bostaden kommer att öka i pris (= högre kontantinsats och större bolån) i förhållande till hur mycket man klarar av att spara. Det kan löna sig att låna till kontantinsatsen.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Och så ska man kanske tänka på hur mycket den tilltänkta bostaden kommer att öka i pris (= högre kontantinsats och större bolån) i förhållande till hur mycket man klarar av att spara. Det kan löna sig att låna till kontantinsatsen.
Ett exempel, jag vill köpa ett hus idag för 2 miljoner och behöver 300000 i kontantinsats och bolån på 1,7 miljoner. Men har den inte och börjar spara 15000 kr/ mån. Efter 2 år har jag 360000 kr. Men då har 2 miljonershuset ökat till 2,4 miljoner och jag behöver lägga mina 360000 kr och ta ett bolån på 2040000 kr.
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Och så ska man kanske tänka på hur mycket den tilltänkta bostaden kommer att öka i pris (= högre kontantinsats och större bolån) i förhållande till hur mycket man klarar av att spara. Det kan löna sig att låna till kontantinsatsen.
Lite för hög risk och en del pengar i sjön. Däremot hoppas jag att bankerna godkänner det lite mer så min lägenhet drar iväg ännu mer än den gjort i år ^^
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp